top of page
logo.png

ALLE INS EN OUTS VAN DE TRAILER

KOM NAAR DE
INFORMATIEAVOND
VAN DE OPLEIDING

WIL JE MEER
LEREN OVER
DE METHODE
2MOONS?

NEEM CONTACT
MET ONS OP EN
MAAK EEN
AFSPRAAK

WIL JE EEN
SUCCESVOLLE
TRAINING MET
JE PAARD?

De paardentrailer is de heilige koe van je paard. Hiermee breng je je paard naar concours, een ontspannende bosrit of de dierenarts. Om dat zo goed en zo veilig mogelijk te doen is er wel wat kennis nodig. Hoe rijd je op een veilige manier met een trailer? Hoe zorg je ervoor dat je hem veilig rijdend houdt, en last but not least: hoe houd je het laden in- en rijden met de trailer ook voor je paard zo leuk mogelijk? PaardenSport sprak met een aantal trailer- en paardenkenners en zet alle ins en outs van de trailer op een rij.

Om je aanhangerrijbewijs E achter B te halen, moet je je op een veilige manier met aanhanger in het verkeer kunnen begeven. Je leert manoeuvreren, recht achteruit rijden en een nette bocht achteruit te maken. Rijden met een gevulde paardentrailer heeft nét wat meer voeten in aarde dan rijden met een aanhanger. Met een aanhanger vol bouwmaterialen pas je je snelheid aan aan de overige weggebruikers en mag je (binnen de wettelijke normen natuurlijk) best lekker vlot rijden. Als je rijdt met paard en trailer is het zaak je rijstijl en snelheid aan te passen aan de passagier áchter je auto.

E ACHTER B
Je mag een trailer trekken met een ‘gewoon’ B-rijbewijs als:
1. de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet zwaarder zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig.
2. De maximum massa van de auto en de maximum massa van de trailer bij elkaar opgeteld niet hoger zijn dan 3500 kilo.
3. Ook als je een lichte aanhanger hebt, met een maximum massa van minder dan 750 kilogram, heb je geen aanhangerrijbewijs nodig. Maar paardentrailers zijn eigenlijk altijd zwaarder.

OPFRISCURSUS
De ANWB biedt een paarden- en boottrailer dagtraining, manoeuvreerinstructie maar ook instructieritten aan. Hieraan nemen bijvoorbeeld automobilisten deel die voor het jaar 1984 hun rijbewijs haalden. Zij kregen het aanhangerrijbewijs E achter hun 'gewone' B rijbewijs nog cadeau maar kwamen regelmatig van een koude kermis thuis als ze een aanhanger achter hun auto hingen. Manoeuvreren bleek dan toch lang niet zo simpel als gedacht.

Jos Krechting, hoofdinstructeur bij het ANWB test- & trainingcentrum in Lelystad vertelt: "Sommige automobilisten ervaren dat bij het rijbewijs E achter B niet voldoende aandacht besteed wordt aan het manoeuvreren. En als automobilist voel je je zekerder in het verkeer als je je aanhanger zowel voor- als achteruit door het verkeer kunt loodsen. Daarom maken veel mensen gebruik van de mogelijkheid bij ons een opfriscursus te volgen. De meest gemaakte fouten met een paardentrailer zijn: te hard rijden, de bochten te snel nemen en ongelijkmatig remmen. Veel ongelukken of bijna-ongelukken ontstaan doordat mensen te veel rechts rijden en daardoor in de berm raken. Als je daarbij ook nog eens je paard aan de rechterkant in een tweepaards trailer hebt staan, loop je een behoorlijk risico. De rechterkant van de trailer zal stevig in de berm zakken, de combinatie zal moeilijk weer op de rijweg belanden, en het gevaar bestaat zelfs dat de trailer kantelt."

SLINGEREN EN ANDERE ELLENDE
De grote angst van veel trailerrijders is dat de trailer gaat slingeren. Hoe komt dat en wat kun je doen om je trailer uit die slingerbeweging te halen? Jos: "Het komt omdat men vaak te hard rijdt. Als een paard daarbij ook nog heel veel bewegingsruimte heeft in de trailer, aan de verkeerde kant staat, of zich half om kan draaien, loopt je extra risico. Ook zien we vaak dat de bandenspanning van de trailer niet goed is, of dat de combinatie auto-trailer niet klopt. Zorg er dus altijd voor dat je auto de trailer plus lading daadwerkelijk mág trekken. Als een trailer toch gaat slingeren, is het zaak direct te ontkoppelen zónder terug te schakelen. Blijf in de rijrichting kijken, kijk nooit om naar de trailer. Als ontkoppelen niet helpt, kun je een korte remstoot geven. Over remmen gesproken: veel mensen denken dat pompend remmen het beste is als je een noodstop moet maken, maar dat doen we allang niet meer. Als je plotseling moet stoppen, is het verstandig om tegen het blokkeerpunt te remmen. Als je auto ABS heeft, kun je in noodsituaties volop remmen, maar het spreekt voor zich dat een noodstop voor het paard in de trailer een vreselijke ervaring is. Zorg er daarom voor dat je voldoende anticipeert en steeds afstand houdt, dan voorkom je een hoop ellende."

Op de vraag of je met een trailer ook té voorzichtig kunt rijden, antwoordt Jos: "Ik vind eigenlijk van niet. Te defensief rijden geeft vaak meer problemen. Als je de bochten rustig inzet zal het paard minder verstappen. Mocht je paard toch onrustig zijn, zal er heus niets gebeuren zolang je de bochten maar rustig inzet en niet plotseling remt. Het overige verkeer hinder je pas als er iets mis gaat als gevolg van jouw eigen onbekwaamheid. Een bordje achter op de trailer waarop staat dat er paarden vervoerd worden, zorgt vaak al voor veel begrip bij de andere weggebruikers.

En wat nu als er tijdens het rijden paniek uitbreekt in de trailer? En wat als dat bijvoorbeeld op de snelweg gebeurt? Rijd je dan zachtjes door of neem je het risico om te stoppen op de vluchtstrook? Jos: "Op deze vraag is maar één antwoord mogelijk: doorrijden naar een veilig plek waar het overige verkeer niet wordt gehinderd en jij zelf geen gevaar loopt. Stel je eens een doodsbang paard voor, naast de trailer op de vluchtstrook; dat is levensgevaarlijk! Op de vluchtstrook mag je trouwens alleen stoppen als je autopech hebt. Als bestuurder ben je verplicht in de eerste plaats te kiezen voor veiligheid, daaronder valt trouwens niet alleen het rijgedrag, maar ook het onderhoud; de technische staat van je vervoermiddelen."

APK VOOR TRAILERS
Stam aanhangwagens is een FOCWA erkend aanhangerbedrijf. Arnold Stam van het gelijknamige bedrijf vertelt: "Wij verkopen en verhuren onder andere ook paardentrailers, we doen onderhoud en reparatie en we zijn een erkend PACK-keuringsstation. Hoewel er al jarenlang over gepraat wordt, is het in Nederland nog niet verplicht om een trailer te laten keuren. Toch kiezen steeds meer mensen voor een PACK-, een Periodieke Aanhangwagen en Caravan Keuring. Een soort APK voor aanhangers. Ze laten bijvoorbeeld het ene jaar de PACK-keuring uitvoeren, en kiezen het volgende jaar voor een onderhoudsbeurt. Dan weet je zeker dat je trailer veilig de weg op gaat. Veel paardentrailers maken weinig kilometers, als een goede nieuwe trailer zo'n twintigduizend kilometer gelopen heeft, kun je slijtage verwachten. Wij zien vaak problemen met de banden. Ook al rijd je nauwelijks met een trailer; na een jaar of zeven zijn de banden kapot. Er komen haarscheurtjes in; hele kleine scheurtjes aan de zijkant van de band die niet worden veroorzaakt door het rijden maar door inwerking van de zon. Op de zijkant van de band staat een productiedatum. Als je banden ouder zijn dan zeven jaar, is het tijd ze te vervangen. Ook de remkabels gaan maar een jaar of zeven mee. Als je merkt dat de rem niet goed terugkomt, is het zaak de kabel te laten vervangen."

DIE BODEM
De grote angst van veel trailerrijders is een rotte bodem. Je moet er niet aan dénken dat je paard op een kwade dag door de vloer zakt. Wat kun je doen om dat te voorkomen? Stam: "Tijdens een onderhoudsbeurt worden de vloer en wanden gecontroleerd op rot, zodat slechte plekken op tijd gerepareerd kunnen worden. Maar de ene trailer is nu eenmaal uitgerust met een betere bodem dan de andere. Sommige houtsoorten blijven maar vijf jaar goed, als je een trailer koopt met een dunne vloer van een goedkope houtsoort, loop je dus een zeker risico. Een goede gietvloer is veertien millimeter dik, en geen vijf. Verder is het verstandig altijd mest en urine te verwijderen en de binnenkant van de trailer regelmatig met water schoon te maken en goed te laten drogen."

"De beste plaats voor een trailer is onder een dak, maar als jouw trailer buiten gestald staat, is het verstandig hem goed af te sluiten zodat er geen regen in kan. Lukt dat niet, zorg er dan voor dat je het neuswiel hoog zet, dan loopt het water er aan de achterkant weer uit. Veel mensen draaien, als ze hun paard laden of lossen, of als ze de trailer met paard erin parkeren, het neuswiel omlaag. Voordeel is dat de trailer iets steviger staat. Ook zijn er steunpootjes te koop die de trailer aan de achterkant stabiliseren. Als je een erg zwaar paard hebt, kan dat gemakkelijk zijn. Als je er maar aan denkt het neuswiel weer terug te draaien en de steunpootjes te verwijderen als je gaat rijden…."

MOOI PLAATJE
Stam:"Tegenwoordig zijn trailers uitgerust met een panieksluiting; in de voorste stang zit schroefdraad en aan de buitenkant van de trailer zit een oog. In geval van nood, als een paard over de stang hangt, kun je met een hulpstuk - bijvoorbeeld een grote schroevendraaier - vanaf de buitenkant de schroefdraad losdraaien. Hierdoor valt de stang op de grond. Veel mensen hebben geen idee van dit extraatje op hun trailer. Ze denken dat het oog aan de buitenkant van de trailer is om het paard aan vast te zetten. Omdat zo'n panieksluiting heel veel ellende kan voorkomen, is het eigenlijk een onmisbaar item op een trailer."

"Ik merk vaak dat paardenmensen anders zijn dan mensen die een trailer kopen om koeien en schapen te vervoeren. Boeren kiezen voor functionaliteit, terwijl paardenmensen het erg belangrijk vinden dat een trailer een mooi plaatje vormt achter hun auto. Hoe gestroomlijnder hoe liever, ze kiezen eerder voor een snelle voorkant met weinig ventilatiemogelijkheden dan voor een degelijk ontwerp. En liefst niet te duur, natuurlijk. Sommige merken doen geen concessies aan de ruimte die het paard tot zijn beschikking moet hebben. Die tekenen een paard en bouwen daar een trailer omheen. Ze besteden veel geld aan het ontwikkelen van een inventief ventilatiesysteem; je kunt tijdens het rijden de ventilatieramen open laten staan, de luchtstromen gaan door de trailer zonder dat het paard er last van heeft. Of een achterzeil dat water tegenhoudt en lucht doorlaat, of zo'n panieksluiting. Dáár zou ik voor gaan als ik een trailer kocht. Want wat heb je aan prachtige raampjes op een supersnel model, als die raampjes niet eens open kunnen en het paard zijn hoofd niet kwijt kan?"

PAARDEN WORDEN STEEDS GROTER, DUS MENSEN HEBBEN VAAK GROTERE TRAILERS NODIG. 
Stam vertelt dat het merendeel van de auto's een te zware trailer moeten trekken. "Om precies te weten wat jouw paard en trailer wegen, zou je ze op een weegbrug moeten zetten. Het gewicht van een paard is niet constant en veel trailers worden later uitgerust met zware rubberen matten. Voor de veiligheid is het erg belangrijk dat je auto niet te zwaar belast wordt. Wij verhuren ook trailers en zien hier regelmatig mensen met een heel klein autootje een tweepaards trailer komen halen. Als we dan vragen wat ze daarmee gaan doen, zeggen ze dat ze thuis een terreinwagen hebben. Mensen doen de vreemdste dingen. Laatst hadden we een trailer verhuurd aan een mijnheer die een fiets naast zijn paard in de trailer zette. Onderweg op de snelweg viel de fiets om, het paard schrok, de man keek om naar de trailer en de trailer kwam op zijn kant in de berm terecht. Gelukkig mankeerde het paard wonderwel niets, maar de trailer was total loss. De fiets ook, trouwens."

WAT WIL HET PAARD?
Petra Vlasblom noemde haar bedrijf naar '2moons' een extreem moeilijk paard dat ze jaren geleden kocht. Dit paard leerde haar hoeveel invloed mensengedrag heeft op een paard. Vandaag de dag houdt Petra zich bezig met het behandelen van probleempaarden, en een flink deel van haar werk bestaat uit trailerladen.

Mensen kiezen een trailer voor hun paard op basis van wat ze zelf belangrijk vinden. Hij moet niet te duur zijn, en liefst ook niet te lelijk. Vanwege de vele ervaringen die Petra tijdens haar werk opdeed met paarden én trailers, weet zij precies wat het páárd nu eigenlijk belangrijk vindt aan een trailer.

"Ruimte is een belangrijk item", weet Petra. "Ik kom regelmatig bij mensen die een oud trailertje helemaal hebben opgeknapt. Vroeger waren de paarden kleiner dan tegenwoordig, en dus de trailers ook. Bovendien kopen mensen graag een klein licht trailertje omdat hun auto het anders niet kan trekken. Maar als ze vervolgens proberen hun paard van 1.75 meter in dat kleine trailertje te laden, lopen ze letterlijk tegen een probleem aan: hij wil niet. Als een paard in de trailer staat en zijn oren raken het dak, dan is die trailer gewoon te klein voor je paard. Wanneer je over een bobbel of een putje rijdt, stoot dat arme dier zijn hoofd, en dan zal hij de volgende keer echt niet gezellig achter je aan de laadklep oplopen. Ook de hoogte van de borststang is heel belangrijk. Als de borststang bij een groot paard zo ongeveer tegen zijn knieën zit, kun je je voorstellen dat dat paard geen steun kan zoeken als de bestuurder mocht remmen. Dat is niet alleen pijnlijk en vervelend voor het paard, maar ook levensgevaarlijk omdat het paard gemakkelijk met zijn voorbenen over de lage borststang heen kan. Aan de andere kant is het voor een kleine pony heel vervelend om in een trailer te staan als de borststang veel te hoog voor hem is. Tegenwoordig heb je veel trailers waarvan de stang op verschillende hoogtes bevestigd kan worden; dat is een uitkomst als je zowel paarden als pony's in je trailer wilt vervoeren. Moderne trailers zijn trouwens sowieso een betere optie dan de trailers van vroeger. Ze zijn niet alleen groter, maar ook comfortabeler. Vergelijk het maar met een auto; die waren dertig jaar geleden ook heel anders dan tegenwoordig. De wegligging is beter, minder trilling, minder geluid. Dat reist prettiger en je komt uitgerust aan."

MET GROF GEWELD UIT HET VLIEGTUIG?
Wat is eigenlijk prettiger voor een paard: een één- of een tweepaards trailer? Petra: "Dat maakt eigenlijk niet uit. Het belangrijkste is dat mensen het hun paarden goed leren. Als je de eerste keer een jong of angstig paard in een tweepaards trailer laadt, kun je het beste het schot scheef zetten. Zo heeft hij meer ruimte en maak je het hem een beetje gemakkelijk. Vervolgens laat je hem verschillende keren in en uit de trailer lopen, waarna je het schot - als het paard uit de trailer is - iets rechter zet. Dan laat je hem weer een aantal keren in en uit lopen en zo werk je langzaam toe naar de situatie waarbij het schot gewoon recht blijft staan en het paard de kleine ruimte tussen schot en zijwand in durft te lopen. Als je het paard laadt, en het schot recht zet terwijl hij in de trailer staat, loop je het risico dat het paard enorm schrikt en achteruit de trailer uitknalt. Dan heb je zijn vertrouwen geschonden. Zorg er liever voor dat de trailer een enorm leuk ding wordt voor een paard, laat hem erin en eruit lopen net zolang tot hij denkt: 'waarom zou ik er er eigenlijk nog uit gaan?' Als het paard het gevoel heeft dat het wel oké is in de trailer, laadt hij niet alleen gemakkelijk maar reis je ook veilig. Een paard dat er zelf voor kon kiezen om de trailer in te gaan, een paard dat dus niet gedwongen werd, zal veel minder snel in paniek raken. Vergelijk het maar met parachutespringen: als jij uit een vliegtuig wordt geduwd met een parachute op je rug, zul je compleet in paniek raken. Maar als je alle gelegenheid krijgt om te leren, om keuzes te maken, zul je niet boos worden of in paniek raken. Dan probeer je heus niet met grof geweld uit dat vliegtuig te komen."

OVER PANIEK GESPROKEN.
Hoe vindt Petra dat we onze paarden vast moeten zetten in de trailer? Met paniekhaken, musketonhaken,  kettingen, rubbers of touwen, en hoe strak moet je een paard eigenlijk vastzetten? Petra: "Ten eerste is het belangrijk dat het paard voldoende ruimte heeft om zijn hals te bewegen. De hals is de balans van het paard, als hij te strak vaststaat moet hij vanuit zijn lijf gaan corrigeren. Als je twee paarden in een trailer hebt staan die elkaar niet mogen, zet ze dan zo dat ze elkaar net niet kunnen raken, maar dat ze wel hun hoofd kunnen bewegen. Ik ben zelf niet kapot van paniekhaken in combinatie met paniek. Als zeshonderd kilo aan zo'n haak gaat hangen, krijg je die haak nooit meer los. Dan kun je beter een touw hebben met een paardenknoop: dat gaat gemakkelijker los dan een paniekhaak. Zeker als je een scherp mes bij je hebt.

TRAILER TIPS:
• Zet, als je één paard in een tweepaards trailer vervoert, het paard aan de linkerkant in de trailer. Zo loop je minder risico dat er ongelukken gebeuren als de trailer in de berm raakt. Ook als je bijvoorbeeld een kleine pony en een groot paard vervoert, is het verstandig de zwaarste passagier links te zetten.

• Controleer regelmatig of de panieksluiting van je stang nog werkt. Als de schroefdraad is vastgeroest, krijg je hem met geen mogelijkheid meer losgedraaid. Zorg er ook voor dat je een stang of schroevendraaier bij je hebt om de stang los te draaien als er paniek uitbreekt.

• Neem altijd een reservehalster én een reserve halstertouw mee als je met je paard op pad gaat.

• Leg een scherp mes in je auto, waarmee je in geval van nood het touw los kunt snijden.

• Ben je voorbereid op bandenpech? Sommige trailerreizigers hebben een oprijblok waar ze de trailer op kunnen rijden als ze een lekke band krijgen. Zo kun je de band verwisselen terwijl het paard op de trailer blijft staan.

• Is je paard onrustig onderweg? Zit je steeds gespannen in je spiegel zit te turen? Er zijn camerasystemen te koop waarmee je vanuit de auto precies kunt zien wat er in de trailer gebeurt.

• Om te voorkomen dat je trailer wordt gestolen is een goedgekeurd dissel (koppelings) slot geen overbodige luxe. Volgens Jos Krechting van de ANWB mag  je niet rijden met een aangekoppelde trailer en disselslot omdat volgens de Nederlandse wet een aanhanger door de hulpdiensten te allen tijden losgekoppeld moet kunnen worden.

• Voor het geval je sowieso wist dat je dat ooit moest: sinds januari 2007 hoef je voor een aanhanger geen motorrijtuigenbelasting meer te betalen.

KOM NAAR DE
INFORMATIEAVOND
VAN ONZE UNIEKE 

PAARDENOPLEIDING

WIL JIJ ALLES
LEREN OVER
DE METHODE
2MOONS?

NEEM CONTACT OP
MET ÉÉN VAN DE
2MOONS TOP
INSTRUCTEURS

WIL JIJ EEN
SUCCESVOLLE
TRAINING MET
JE PAARD?


Artikel in KNHS Paard&Sport (2008)
Tekst: Janine Verhoef

 

bottom of page